Tankar om tid

När jag var liten så tillbringade jag och min syster ibland en dag hos farmor och farfar. Pappa lämnade oss tidigt på morgonen innan han körde till sitt arbete och hämtade oss efter arbetsdagens slut. Dessa dagar var speciella. Jag hade ofta inte sovit så värst mycket under natten eftersom jag hade så höga förväntningar på den dagen.

 Den dagen var alltid mycket lång. Jag och min syster hann med otroligt mycket roligt. Vi fick massor av uppmärksamhet men framförallt tid. Farmor lyssnade tålmodigt på våra berättelser och lät oss villigt bygga kojor av alla hennes handdukar. Jag hängde gärna med farfar ut i hans keramikverkstad. Jag tyckte redan då mycket om att skapa med händerna. Det var något särskilt att få sitta där i verkstaden, höra vedspisen spraka i takt med farfars muttrande och sparkande fot. Jag kan än idag minnas dessa dagar med glädje och jag tror att det berodde på att farmor och farfar tog sig tid att vara med oss.

 Egentligen är tid något vi människor har uppfunnit. Ibland tänker jag att klockan måste ha ställt till en hel del för människan. Vi ska jaga tiden varje dag. Vi jagar timmar, minuter och sekunder allt för att vinna tid, men ändå har vi precis lika mycket tid som alla andra runt oss. Vi har alla fått tjugofyra timmar på dygnet eller 1440 minuter eller 86400 sekunder. Hur vi ska förvalta dessa är till stor del upp till oss själva. En sak är säker och det är att tiden aldrig kommer tillbaka, men de flesta av oss har en morgondag. Den kan vi göra något av! Till exempel kan vi ge någon av våra kära lite tid! Det är ofta tid vi minns…

 

5 thoughts on “Tankar om tid

  1. När du skriver så fint om din farfar och farmor kommer jag att tänka på min egen morfar som dog innan jag var 13 år.Dock kan jag också ta fram flera underbara minnen kombinerade med ljud och dofter.
    Det känns väldigt fint att kunna ta fram detta och känna en sån värme från hjärterötterna ( mina ögon tåras när jag skriver detta) Jag tror att dessa upplevelser från barndomen kan prägla oss mer än vi tror….

Kommentera

