Vad är konst?

Denna diskussion har uppkommit på mitt jobb den senaste veckan. Det har målats tavlor som ska sitta på väggarna på våra olika avdelningar. Plötsligt bor det konstkritiker i var och varannan anställd. En väldig diskussion kring vad är fint nog att ha på väggarna uppstod. Det är en diskussion som speglar olika nivåer på hur man tänker kring människor och deras prestationer. Jag blev väldigt besviken på flera av mina kollegor som tyckte att man kan bestämma att denna tavlan är inte bra nog, så den målar vi helt sonika över utan att prata med personen i fråga. Jag tog upp detta i personalgruppen och fick förklara att detta är en kränkning mot en person, men det kunde  faktiskt inte vissa förstå. Jag vill också att det ska se fint ut, men det är också väldigt viktigt att stärka en person till att våga uttrycka sig och för mig kan en tavla bli riktigt vacker när jag vet vem som målat den. Men det allra viktigaste är faktiskt att våga prata med varandra, om man tycker något är fel eller i detta fall fult, och inte göra en sådan tavla som ovan!

 

 

 

3 thoughts on “Vad är konst?

  1. Vad knäppt egentligen. Alla gillar ju inte ”finkonst” heller, men tror inte många skulle få för sig att måla över en Picasso för att man inte kan se vad det föreställer eller en Magritte för att det är lite snett och vint i vinklarna…

  2. Jag läste någonstans att konst är ett uttryck för mänskliga tankar och känslor. Vad ger någon rätt i att bestämma vad som är ”rätt” tankar och känslor genom att göra på detta sätt? Jag förstår inte.

  3. Peter, jag är glad att du inte förstår ;)! Lisa, visst är det knäppt! Smaken är som baken delad och det är otroligt att det kan bli sådana diskussioner som det blivit.

Kommentera

