Upplevelsen av böcker

Jag upplever att böcker ger mig så mycket. De kan skapa en känsla av att få kliva in i en annan människas värld om än bara för en stund. Jag läser för att slappna av, roas, ta en paus från vardagen och för att få ta del av nya intryck. För mig skulle livet kännas tomt utan böcker och de upplevelser som de ger mig.

Det viktigaste är inte att jag läst den och den boken av en viss författare, utan känslan som den lämnar efter sig hos mig. När jag läst klart boken så kan jag gå i flera dagar och fundera på karaktärer som gjort intryck på mig. Människor är det som gör mest intryck på mig och även om jag inte kan förstå varför en person agerar eller uttrycker något, så kan det fascinera mig. Kanske är det längtan efter att förstå?

Det känns lite svårt att erkänna men jag kan inte med alla typer av böcker. Ibland kan det bara vara ett bokomslag som får mig att instinktivt inte vilja läsa boken men oftare är det så att det är summeringen på baksidan av boken. Kräsen är jag och något måste fånga mig ganska snabbt. Det är kanske likadant med böcker som med människor, det första intrycket är svårt att ändra.

Text är spännande. Människor läser exakt samma text men har sin egen tolkning av den. Jag vet att det beror på att man läser in sina egna erfarenheter, värderingar och livssituation, men fortfarande kan jag fascineras av att det är så olika upplevelse av böcker. I min bokcirkel är vi fyra personer och vi läser samma bok men det är fyra olika upplevelser vi diskuterar, det är det som ger mig en dimension till på att läsa.

Just nu läser jag Mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman. Fredrik är duktig på att teckna trovärdiga personligheter med bara ord. Bilden av de olika personerna är kristallklar i mitt huvud och jag blir berörd av hans karaktärer. En man som heter Ove är hans första bok och den rekommenderas för både sin träffsäkerhet, det dråpliga, igenkänningsfaktorn och den stora kärleken till människor.

Nu ska jag fortsätta att läsa… hörs i morgon!

Kommentera

