Åldras

Jag har lite 40-års kris. Har elva månader till att jag fyller 40 år. Har lite svårt att sätta fingret på varför det är lite ångestfyllt. En del i det är att jag har alltid har haft en tanke att jag ska ha prickat av vissa saker på min mentala lista innan jag fyller 40, och jag inser att det börjar brinna i knutarna om jag ska ha en chans. Med förnuftet vet jag att det är ju inget som förändras, om det inte blir innan det datumet, men jag passerar en gräns och det skapar ångest. Det är inget jag tänker på varje dag men ibland så blir det påtagligt att tiden går. Som i veckan då jag träffade en person som jobbat på samma ort som jag gör nu och jag skulle ge henne en vägbeskrivning. Insåg att jag har blivit så bekant med detta samhälle över tid, att jag kan använda referenspunkter som gamla posten, eller där HD låg innan eller i den lokalen på gymnasiet så fanns svetsverkstaden. För tio år sedan retade jag mig sådana vägbeskrivningar…

Just idag har jag funderat på ordet åldrats. Jag tycker att både människor och ting kan åldras med stil och charm. Men ordet åldrats känns inte som ett positivt ord. Ofta används åldrats som ett ord som beskriver att någon har blivit gammal och då är det inte som beröm. Hur kommer det sig att vi och vårt samhälle inte uppskattar och drar nytta av alla människors erfarenhet oavsett ålder?

 

One thought on “Åldras

  1. Förstår hur du känner inför den kommande nollningen. Men med några års distans känner jag nu helt andra grejor. Med åldern följer även respekt och att man blir lyssnad på. Men för den skull får man aldrig förlora lekfullheten eller upptäckarlusten. Jag vet att du kommer bära med dig de här talangerna genom livets alla dagar. 🙂

Kommentera

