Å dessa dagar….

Jag gillar att fira! Det behöver inte finnas någon större anledning, men anledningen bör vara god, härlig, upplyftande eller rolig. Hamnade av en slump på www.temadagar.se där finns en kalender för 2014 och nästan varenda dag på året har fått sitt speciella tema. Det var faktiskt lite underhållande att läsa de ibland bisarra dagarna. Eller vad sägs om 19 november som är Internationella toalettdagen eller 20 juli baddräcktsfriadagen eller min favorit 1 september Flourtantens dag. Detta väcker ju tankar som hur firar man toalettdagen på bästa sätt, genom en rejäl magsjuka som gör att man verkligen uppmärksammar toaletten? Baddräcktsfriadagen, snälla du som kom på detta, förklara för mig! Tänkte du inga bad denna dag eller bara bikini eller nakenbad?

Om det finns flourtanter kvar, har jag ingen aning om, men det är väl tur att de bara firas en gång om året. Kommer inte ihåg dessa stunder i skolan som något annat än ett knasigt tillfälle där man alltid fylldes av fnitter just dessa 2 minuter – varsågod och skölj- varsågod och spotta ut. Undrar om man skriver flourtant i sitt CV?

Det finns dock dagar som jag lätt ska föra in i min kalender och fira som tex såpbubblans dag 13 april. Det är ju bara härligt att blåsa såpbubblor och speciellt tillsammans med barn. Låt dessa skira vackra bubblor sprida sig över landskapet och förgyll den dag. 16 maj är det dags för Stora bokbytardagen (framgår inte när det är lilla) och detta är en dag att verkligen utnyttja, för det är bra för miljön, plånboken och intellektet.

Men hur jag än letade så hittade jag faktiskt inte många dagar som var vikta för riktigt bra saker, så nu har jag beslutat att jag ska skapa egna temadagar med syfte att göra världen lite mjukare och vänlig. Så första temadagen blir den 15 mars Komplimangernas dag. Den vill jag att vi alla firar med att ge minst 5 komplimanger under dagen, var av minst en till en person som man har lite svårt för att se de positiva sidorna hos. Jag blir oftast gladast för de mest oväntade komplimangerna. Idag fick jag en komplimang som värmde mycket, ”Du är alltid så närvarande, visar inte att du är stressad fast jag vet att du är det”. Så tänk till inför den 15 mars!

2 thoughts on “Å dessa dagar….

Kommentera

