Lyssna!

Detta är ett ständigt återkommande tema för mig. Delar av detta blir repris för somliga av er läsare, men repetition skadar aldrig!

Vi har fått två öron och en mun. Tro det eller ej, men det finns en anledning till detta. Kan det vara så att man ska lyssna dubbelt så mycket som man pratar? Jag tror att om alla hade levt efter detta så hade många missförstånd kunnat undvikas. Kanske hade många människor varit lyckligare och mer trygga i sin kontakt med andra människor om vi lyssnade mer på varnadra. Att lyssna innebär inte att alltid hålla med om allt som sägs, men att man respekterar vad som sägs.

 Att lyssna är inte lätt. Det är en sak att höra men en helt annan att verkligen lyssna. Att ta in orden och verkligen låta dessa sjunka in för att sedan känna efter, vad säger orden mig eller vad ger de mig. Detta är att lyssna för mig. Det handlar inte bara om att lyssna på andra människor utan också på sin inre röst och på alla underbara ljud som finns i vår omvärld.

 Att lyssna till vad min egen inre röst säger kan vara svårt, tycker jag. Det är så lätt att den blir överröstad av alla andras röster, alla måsten och borden som finns i mitt huvud. Det lättaste är att köra över sig själv, men också det farligaste. För om jag kör över mig själv gång på gång, vem är då jag? Det är bara jag som kan ta ansvaret för mig själv och ingen annan. Det är inte detsamma som att klara allt själv, utan att våga vara en del av livet och det är man bara i interaktion med andra människor och djur.

Ge din vän, mamma eller partner fem minuter av din tid och lyssna verkligen på vad hon eller han säger. Detta gör att denna person känner sig uppmärksammad och viktig. Jag tror att den person som jag verkligen lyssnar till blir viktigare för mig också. Prova gärna!

 Så en klok tanke på vägen…

Om personen du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat.

Kommentera

