Visor

Jag har en förkärlek till svenska visor. De fastnar lätt i mitt hjärta. De kan fylla mig med massor av känslor. Visor är ofta lite sorgsna men ändå vackra och förhoppningsfulla.

Jag har några favoriter. ”Ta mig till havet” är en av dem. Jag kan bli helt tårögd när jag hör den. Jag tycker att den är så fin. Första gången jag hörde den var en kväll i Kalmar. En god vän och jag delade en flaska vin över en bit mat. Hon tog fram gitarren och spelade och sjöng för mig. Hon tog sedan fram ett vykort med ett papper på tejpat, och där var texten till Ta mig till havet. Det passade så bra att lyssna på denna visa då solen gick ner och Ölandsbron avtecknade sig mot himlen.

Nyligen har jag fått en ny favorit. En vän, David Kajson, som jag inte träffat på många år har skrivit och spelat in en fantastisk visa som finns på spotify O, du kära. Jag älskar skånskan i denna sång och den är så ärlig.

Gitarrspel och sång är mysigt och när jag får lyssna njuter jag. Jag önskar så att jag skulle ha förmågan att sjunga. Tyvärr blev jag inte utrustad med den genen. Jag kan känna mig lite handikappad för det är många som tar för givet att man bara kan sjunga.

Bland det härligaste som finns är faktiskt att sitta kring en lägereld långt ute i skogen. Är det sedan någon som spelar gitarr och sjunger så kan man knappt ha det bättre. Jo, lite bättre blir det om man har några masmellows att grilla över öppen eld. Mums!

6 thoughts on “Visor

Kommentera

