Kort novell

Det finns författare som bara skriver kortnoveller på 6 ord. Det lär vara Ernst Hemingway som började med att berätta en historia på detta sätt. Att berätta på en historia med bara 6 ord är riktigt svårt. Jag roar mig ibland med att försöka få till det.  Här kommer några små alster av mig.

Små skor. Stora skor. Tiden går.

Ett möte. En förening. Blev jag.

Vattnat litet frö. Mirakel skett. Blommar.

Det blir så tydligt för mig att jag tänker i bildsekvenser när jag försöker sammanfatta ett händelseförlopp och det som är kul är att det ofta är svartvita bilder med ett fåtal färginslag, tex är de små skorna röda. Fick du någon bild i huvudet när du läste ovanstående ?

Det är många som använder twitter och det är ju också ett sätt att berätta en historia med väldigt få ord. Jag skulle vilja kunna formulera mig så kort och rappt, men det är inte riktigt min grej. Jonas Gardell, tycker jag, är fantastisk på att hitta den där vassa essensen, som får mig att skratta ibland med klumpen i halsen. Är detta en spegling av hur samhället fungerar, snabbt, enkelt och ensidigt?

 

 

 

Kommentera

