Ut och cykla!

Tagit fram cyklarna, putsat bort en del vinterdamm och pumpat däcken. Så till sist fram med insexnycklar och skiftnycklar för att reglera sadlarna efter vinterns växtperioder (ja inte min då, även om jag är för kort för att matcha min vikt). Så var vi äntligen redo för årets första cykelutflykt till parken. Härligt!

Förra året blev jag med cykel och cykelhjälm. Det är fortfarande en märklig känsla att bära hjälm, har ingen vana ännu kring detta. Det finns många anledningar till att bära hjälm, att jag har blivit påkörd för många år sedan och hade änglavakt, att jag faktiskt är rädd om mitt huvud, men största anledningen är nog ändå att jag vill vara en god förebild för mina barn. Det är ju dessutom lättare att motivera dem att använda hjälm om jag själv gör det.

Jag kom plötsligt att tänka på uttrycket ”…om jag inte är helt ute och cyklar”, varför använder man just ute och cyklar? Jag menar jag är oftast väldigt fokuserad på målet när jag är ute och cyklar. Däremot så händer det att jag kopplar på autopiloten när jag kör bil. Det var vid ett sådant tillfälle jag fick mitt smeknamn av min då 3-åriga dotter, Bimsiga mamman (hon kunde inte säga v). Jag kopplade på autopiloten och körde till dagis en lördagsmorgon, när vi kommer dit så hör jag från baksätet – Mamma, vi ska till gympan. Nu är du bimsig.

Kommentera

