Om jag fick en begränsad tid, vad skulle jag vilja göra med den tiden då?

Det är så lätt att tänka att jag har all tid i världen. Men så kommer påminnelser om att så inte är fallet. Denna veckan har jag fått lite väl många påminnelser, som fått mig att fundera lite till över min tid och vad jag gör med den. Jag funderar faktiskt över detta ganska ofta och har gjort förändringar i mitt liv.

En av påminnelserna under veckan var en artikel som handlade om de vanligaste sakerna som människor ångrar mest med sitt liv när man ligger på sin dödsbädd. Kort sammanfattat så var de vanligaste att man inte uppfyllt sina drömmar, att man inte tillbringat tillräckligt med tid med sina nära och kära och att man inte tillåtit sig att vara gladare. De två första förvånade mig inte men den sista tycker jag är intressant, att det ska ta så lång tid att förstå att känna glädje är ett val man kan göra. Det är inte enkelt men det går att välja hur man reagerar på saker som händer.

Jag funderar på min lust att uttrycka mig i ord, hur kan jag få utrymme att göra det mer och i vilken form jag vill göra det. Jag är rädd att jag kommer ångra att jag inte har skrivit mer, när jag ligger där på dödsbädden, om jag inte ger det tid och självförtroende nu. För fortfarande så brottas jag med att det jag skriver inte är tillräckligt bra och intressant. Att blogga varje dag är en utmaning för då kan jag inte fila på texten i all evighet utan får släppa den i från mig även om jag inte är nöjd. Men jag känner ändå glädje i att få skriva varje dag!

Så jag tror att det gäller att skapa ett pärlband av glada och lyckliga stunder som till sist bildar livet! Detta var dagens tankar…nu ska jag måla en tavla bara för att jag mår bra av det och känner glädje i att göra det!

4 thoughts on “Om jag fick en begränsad tid, vad skulle jag vilja göra med den tiden då?

  1. Ja, tänk om vi alla kunde lämna samvetskval, tankeställare och jantelag lite oftare. Att se det sköna ”i det lilla” borde ju inte vara så svårt egentligen. Men varför skall det vara så svårt…

    Vi är nog många som varje dag smiter in här för att se vad du skrivit 🙂 Så ”keep up the spirit” Marie!

Kommentera

