Tårar

Få saker är så obekväma som tårar. Många människor har svårt att se någon annan gråta. Det är liksom fel att visa att man är ledsen. Det många tycker är mest obehagligt är en man som gråter. Det hör inte ihop med bilden av en stor, stark och trygg man. En del tycker att det är oattraktivt, men inte jag. För mig är det beviset på att man har känslor.

Jag är nog lite annorlunda, men jag tycker om tårar. Jag gråter ganska ofta. För mig är tårar ett sätt att lätta på trycket när känslorna stormar inom mig. Tårarna behöver inte alls komma för att jag är ledsen. Det kan lika gärna vara för att jag är rörd eller för att jag är glad. De har också en förarglig förmåga att komma när jag är arg. Jobbigast är när tårarna kommer för att någon visar mig medkänsla, det är den svåraste känslan att hantera för mig. 

I mitt yrke träffar jag många människor som berättar om saker som de är ledsna över. Många gråter men det gör mig inget. Jag är inte rädd för tårar. För mig är det en del i en process som för oss framåt.

Vår kultur skapar normer om vad som är normalt och acceptabelt. Jag undrar vem som satte gränserna en gång för länge sedan? Och vad han tänkte på när det gällde tårar? Tårar är ju en del av livet, så varför ska vi dölja dem?

 

2 thoughts on “Tårar

  1. För många år sen ,det var när jag ännu hade min hund mötte jag en man på skogspromenaden.Vi kände varandra ytligt och hälsade.
    Jag såg då att han hade tårar i ögonen men han stannade och berättade att han var så ledsen för hans trogna gamla hund hade dött.
    Jag lyssnade på honom och försökte säga några vänliga ord och jag vet inte vad som hände men det kändes helt naturligt att ge honom en kram.Detta möte glömmer inte jag och det beror på att för mig symboliserade han en riktig man som vågade visa tårar och därmed känslor. Det är vad jag kallar en riktig man !

Kommentera

