Kroppsminne!

Idag när jag lämnade jobbet så sken solen. Vilken känsla att ljuset har återvänt! Jag fick sug efter att åka inlines. Det är minst 12 år sedan jag åkte inlines aktivt. Åkte senast för två år sedan (en gång). Idag tog jag en liten tur och jag kommer säkert känna det i morgon i form av träningsvärk. De första minuterna så kändes kroppen stel och rörelserna var ovana. Men efter en stund så väcktes kroppsminnet till liv och jag fick frihetskänslan som jag minns från mina tidigare inlinesturer! Frihetskänslan som består i glädjen i att röra sig framåt i ett skönt tempo utan att flåsa som en blåsbälg.

Det är märkligt att när man lärt sig vissa saker så kan man det för alltid. Det kvittar hur lång tid det gå mellan gångerna. Ett klassiskt exempel är cykla. Man blir lite ringrostig men det kommer snabbt tillbaka och inte minst man kan!

Psykologiforskaren Anders Ericsson har lanserat en teori om 10000-reglen. Den innebär att man behöver träna ca 10000 timmar för att man ska hamna på toppen av sin talang. Den har visat sig allmängiltig oavsett om det är inom vad man vill använda sin talang inom. Det oerhört mycket tid – 10000 timmar är lång tid – ca 3 timmar om dagen i 10 år!

Så mycket tid har jag inte lagt på något alls, vilket innebär att jag troligen har en talang som inte är utvecklad!

Kommentera

