Ängeln i rummet

Idag fick Eva Dahlgrens Ängeln i rummet en helt annan innebörd för mig. Idag kändes det som om den förmedlade så mycket kärlek till oss alla, som samlats för ett sista farväl.

Prästen bad om styrka för oss som finns kvar, styrka att orka leva våra liv så bra som möjligt under vår tid på jorden.

Jag har aldrig hört dessa ord uttalas på någon begravning innan. Det är ju just så det är, vi behöver styrka för att orka genom lidandet som kommer i vår väg och för att skapa lyckliga stunder i våra liv. Jag tror att vi alla måste hitta vårt sätt att hitta styrkan i livet, för en del är det genom gud, för andra genom goda relationer, eller närheten till naturen. Det viktigaste är inte var, utan att man gör det, hittar styrkan alltså.

Prästen sa en annan sak som verkligen talade till mig:

-När döden kommer så blir små ting stora.

Från en stund till en annan, så blir de små detaljerna stora och det enda som egentligen är viktigt. En viktig påminnelse i en stund då livet är tufft. Det är de där små, små sakerna som en kram, en liten hand som söker min, en blick som säger allt mellan två människor, skratt tillsammans. Det är kärlek som är viktigast.

När jag körde hem längtade jag så efter att få krama om mina flickor. Så möttes jag av blombuketter som mina flickor plockat till mig. En så fin kärleksförklaring, som ger mig styrka!

Bild

Kommentera

