Tankar kring foton

I morse vaknade jag på ett hotellrum. Låg kvar i sängen och såg på tv en stund, fastnade för Madicken. Det var ett avsnitt som handlar om när ett flygplan kommer till byn och några få, som kunde betala för sig fick prova flyga. Madicken får möjligheten att flyga med sin pappa men ger bort möjligheten till grannpojken Abbe. Ett fint sätt att säga att kan man hjälpa, så ska man det. Det som fick mig att stanna kvar, var att där var en fotograf som skulle föreviga ögonblicket. En fotograf med en jättestor kamera och ett skynke att krypa under på baksidan, ett långsamt sätt att föreviga. Det slog mig att hade flyget varit nytt i dag så hade i stort sett hela folkmassan stått och fotograferat eller filmat med sina mobiltelefoner. Ett par minuter senare hade filmen funnits på youtube! Förevigandet är inte längre en klasskillnad på gott och ont.

När en av mina döttrar skulle döpas så sa prästen att fotografering fick göras efteråt. Hon ville att alla skulle vara med i nuet. Det ligger faktiskt något i det. För hur ska jag kunna vara i nuet om jag funderar på i vilken vinkel ska jag ta detta fotot, kommer allt med när jag nu filmar eller hur många ”likes” kommer detta få på facebook? Ställer mig frågan, behöver jag föreviga varje ögonblick eller finns det en charm i att faktiskt bara minnas? Jag är snabb med att hiva fram mobilen i alla möjliga situationer så jag har inget svar.

Kameran ger oss en möjlighet att spara minnen mer konkret. Det finns få saker som är så personligt som fotografier. Ett fotografi kan förmedla mycket, men allra mest ger de alltid fotografen, som med en enda blick, kan väcka liv i alla de minnen som finns lagrade i ens hjärna. Man kan känna hur det doftade, hur luften kändes mot huden eller känslan som man ville föreviga. Ofta upplever jag att fotografiet inte allas kan göra ögonblicket rättvisa. Jag tänker på när vi stod vid pyramiderna i Egypten. Upplevelsen av dessa gigantiska byggen som fyllde oss av fascination och ödmjukhet inför storslagenheten, men bilderna kan aldrig någonsin förmedla detta.

Bilder kan ändå förmedla mycket som t.ex. tidens gång, både teknikmässigt och motivmässigt. Det behöver inte gå många år förrän man kan få sig ett gott skratt åt klädstil och frisyrer. Foton är härliga och här för att stanna!

Kommentera

