Annorlunda tankar

Ibland känner jag mig annorlunda och fel på ett sätt som inte är bekvämt. Jag inser att jag inte alltid har samma referensramar som min omgivning. Har svårt att förstå mig på konkurrens och har väldigt lite tävlingsinstinkt. I min värld så kompletterar vi alla varandra och kan bidra med nya perspektiv, men inte därmed sagt att jag alltid gillar alla människor, men jag anstränger mig för att förstå. Det är inte alltid lätt. Man pratar en massa om att ha mångfald i vårt samhälle. Mångfald handlar om att ta vara på olikheterna. Samtidigt så finns det så mycket rädsla för det som är annorlunda och olikt oss själva, att det är svårt att vara annorlunda. Att vara annorlunda borde vara norm, för då hade fler varit sig själv och då kanske det hade varit mer harmoni i vår värld.

Vad tror du om detta lilla resonemang?

 

2 thoughts on “Annorlunda tankar

  1. Jag tror att det är lätt att säga attvi ska tavara på mångfald. Men i vårt snabbt föränderliga globala värld ärbehovet av igenkännande och likasinnade ännu större! Rätt eller fel…. Det får man avgöra själv…

    • Pega, rätt eller fel är svårt att säga men vi är människor och vi vill gärna tillhöra, känna igen oss för då är vi trygga. Stenåldersgrunden finns kvar i oss…. men ibland så önskar i alla fall jag att vi alla skulle vara lite mer öppna för det annorlunda.

Kommentera

