Stå för sina misstag

En person svek mitt förtroende och berättade en sak som var hemlig. Hon stod upp för det hon gjort och bad om ursäkt. Hon sa, du har rätt att vara arg och besviken. Jag kände ingen ilska och hade inget behov av att läxa upp henne. Hon klandrade sig själv så hårt, att mina ord hade vägt lätt gentemot hennes egna. Jag litar på hennes ärlighet och att hon var modig nog att stå upp för sin handling gör att hon växer som människa för mig. Hade hon valt en annan väg, att ljuga för mig, så hade ilskan väckts i mig. Har svårt att hantera lögner och att bygga upp ett förtroende efter lögner är en svårighet för mig. Jag tappar en del av respekten för den människan.

Jag säger ofta följande till mina barn.

-Alla gör misstag, så stå för det du gjort, det gör mig kanske både arg, ledsen och besviken, men det blir så mycket värre om du ljuger för mig också.

 

Kommentera

