Trädgårdstankar

Jag har haft trädgårdshelg. Har klippt ner buskar, räfsat mossa ur gräsmattan, rensat bort ogräs, oljat in slipers och kantskurit gräsmattan, så nu ser det fint ut ett tag framöver. Kroppen känns lite mör och kinderna är röda och varma, en skön trötthet.

Min häck håller på att dö (inte min rumpa, den växer och frodas) utan min trädgårdshäck. Därför har jag fått ta bort en del av häcken och nu har där blivit ett tomt område. Jag är av den åsikten att jag vill inte ha rabatter som kräver en insats av mig, så detta tomma område ska alltså planteras med buskar som inte behöver klippas. Jag har bilden klar i huvudet över hur det ska se ut när det är färdigt, om man kan säga färdigt om en trädgård, för den förändras ju ständigt, ett levande dokument (på riktigt!) över att tiden går. Jag har en bild i huvudet, men jag kan alldeles för lite om buskar för att kunna säga att det ska vara den och den sorten. Alltså har jag använt nätet några timmar för att hitta buskar som gillar halvskugga, sandblandad ganska torr jord, som blommar på sommaren/hösten och som helst blir runt två meter höga. Jag kan berätta att det är inte lätt att hitta något med dessa premisser. Jag förvånas över att det inte finns sidor på nätet där man kan mata in vilka premisser man har och vad man önskar för typ av växt, detta hade underlättat extremt mycket för noviser som jag. Om det är någon som vet att det finns, så tipsa mig gärna.Mina efterforskningar om buskar gav mig några förslag som jag ska undersöka mer på nätet, i verkligheten och inte minst prismässigt. Denna jakt påminner faktiskt lite om nätdejting…. man kan inte vara säker på att informationen på nätet överensstämmer med verkligheten! 

 

 

4 thoughts on “Trädgårdstankar

  1. Halva nöjet är ju att ha en bild i huvudet om hur fint det ser ut när det är ”färdigt”. Problemet för mig är dock att bilden i huvudet blir hela nöjet 🙂
    Men du har kanske affärsplan på gång där Marie. Tänk dig en app där du matar in förutsättningarna och får en massa förslag .. ja på växter alltså 🙂

Kommentera

