Påskharen

Idag så pratade jag och mina flickor om påsken och varför vi firar den. De hade pratat om det i skolan så de hade riktigt bra koll. Så kom frågan som jag inte riktigt kunde svara på. Mamma, vad har påskharen med Jesus att göra?

Naturligtvis ingenting med Jesus den biten var ju lätt, men hur krånglar jag mig ur att påskharen är en hitte-på-figur från 1600-talet, när jag har en 6-åring som bara väntar på att det ska bli påskafton för då kommer påskharen med påskäggen (tror fortfarande mycket)??? Just idag hade jag tur, för samtidigt som jag skulle börja svamla så ringde det på dörren och frågan var glömd! Dessa frågor är ju härliga, men ibland så sätts jag på pottkanten bokstavligt, som till exempel när vi sitter och äter och så kommer frågan Varför är bajs brunt? Tja, det är ju precis det man går och funderar på!

Ja, illusionen om att påskharen finns överlevde idag…kanske för sista gången…men jag tänker njuta av glädjen hos flickorna när äggjakten är slut!

 

Kommentera

