öva, öva, öva

Idag fick jag frågan:

– Vad är kortkomandot för kopiera på datorn?

Jag kunde inte svara, för det finns inte som ord i min kunskap utan det sitter i fingrarna, så jag fick visa. Det fick mig att tänka på det här med kroppsminne. Kroppen minns en massa saker, även det vi inte vill. Googlade och fick siffror som att det krävs 300 repetitioner för att lägga den nya rörelsen i muskelminnet och cirka 3000 för att förkroppsliga den, alltså att bara kunna det.

Kunde inte hitta något om det gäller tankar också men min teori är att det gör det. om min teori om att det krävs ca 300 upprepningar av dina tankar för att det ska bli en vana och sedan 3000 gånger för att du ska tänka det med automatik och att det blivit en sanning för oss själva. Tänk då vad många tankar som vi bär med oss som formades i vår barndom. Det kan vara tankar som inte längre är sanna om oss själva eller omvärlden. 

Det finns människor som matat sina tankar med ord som, jag är för gammal, har ingen utbildning, är för fet, klarar inte av stress, har svårt att stava rätt och massor av andra hinder. Att riva hinder och hitta andra sätt att tänka kräver övning, tid och faktiskt lite mod. 

Tänk om vi hade kvar barnets envisa förmåga att bara fortsätta och fortsätta att öva tex på att gå, läsa och skriva. Då skulle vi kunna komma hur långt som helst!

 

Kommentera

