Förändring

Det sker hela tiden förändringar i vår omvärld, varken vi vill eller ej. Ibland är det små förändringar och ibland är det stora förändringar, ibland är det i mitt tycke negativa förändringar men lika ofta positiva. Jag funderar mycket kring förändringar just nu av olika anledningar, den ena är att på mitt jobb så har vi ständiga förändringar kring hur vi jobbar och nu också i personalgruppen.  Den andra är att jag jobbar med att hjälpa människor att hitta ett nytt sätt att se på sin situation och att göra förändringen man behöver.

Jag använder mig ofta av följande förklaring kring förändring.

Första steget är att inse att en förändring måste till.

Andra steget är att inse att det är jag själv som måste se till att det blir av.

Förändring handlar alltid om beslut, inte alltid ens egna. Är det beslut som man inte kan påverka så handlar det om att ta ett beslut på hur man ska hantera det. Man har ett val, det här det största jobbet med förändring börjar tycker jag!

Kommentera

