Saknar mormor och morfar

Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad jag saknar men de har gjort sig påminda på olika sätt. Samtalen om en annan tid och ett annat land, som gav mig en förbindelse till ett land jag faktiskt inte känner på annat sätt än genom min mormor och morfar. Min mormor och morfar kom från Ungern till Sverige lille julafton 1947 tillsammans med sin då 9 månader gamla dotter, som är min mamma. De kom till ett land där de inte förstod språket och där morfar direkt fick börja jobba som dräng. Mormor som var sömmerska började snart sy kläder till grannarna. De valde att bli en del av det svenska samhället trots mormors hemlängtan. Jag tror att maten var ett sätt att behålla sin anknytning till Ungern. Hon odlade vit paprika och chili i växthuset när alla andra odlade gurka och tomater. Mormor berättade att det var mycket som inte fanns att köpa här som hon var van vid, t.ex. vitlök, paprikapulver och chili. Det kan inte ha varit lätt att hitta ersättningar, men i takt med att världen krympte så kom också ingredienserna och hon kunde laga mat som smakade som hon kom ihåg den.

Jag har haft sådant sug efter mormors mat på sistone och som tur är, har jag en del recept kvar av henne. Så i går beslutade jag mig för att denna helgen ska det bli ungersk mat.

Bild

Idag har det blivit mormors munkar till fika i eftermiddag. För mig är de starkt förknippade med skördetid på mormor och morfars gård. Mormor bjöd alltid på pampuska, som de kallas, vid de tillfällena, då det var speciellt av olika anledningar. Idag berättade jag för mina tjejer om mina minnen av munkarna och skördetid. Det blev en dubbelglädje, dels att de gillade munkarna super mycket och dels att de fick en liten bit av min historia.

I kväll har det ätits hemmagjorda langos med crème fraiche, rödlök, vitlökssaft och rom. Detta har jag inte ätit när jag var liten, men när jag besökte Ungern som vuxen, så fick jag smaka denna delikatess och blev fast. Har fått ett recept av en släkting och de smakar inte alls som de som säljs på marknader. Vem kan tro att där är potatis i smeten?

Bild

I morgon ska jag använda denna manick. Någon som känner igen detta och vet vad den används till??

Bild

Nu blev det nästan en matblogg det här…

One thought on “Saknar mormor och morfar

Kommentera

