Val

Vi är alla ansvariga för våra egna liv och för våra tankar, ord och gärningar. Detta är ett stort ansvar som väldigt få människor tar. Jag ska inte säga att jag gör det fullt ut, för det gör jag inte. Däremot har jag lärt mig att jag kan flytta på mig om det inte känns bra, för jag är inget träd som vuxit fast. Jag har insett att jag har ett val. Bara det faktumet att ha ett val gör livet lättare, för mig i alla fall!

Det är val av regering i höst. Det är skrämmande tycker jag att Sverige Demokraterna har fått så stor uppmärksamhet och att de har fått så stort genomslag. Det är dags för alla oss som inte sympatiserar med deras politik, att öppna ögonen och göra ett aktivt val för en demokrati som gäller alla. Vi måste komma ihåg att vi gör ett val varje gång vi istället för att anta utmaningen, väljer att använda bortförklaringar. Jag vill inte använda bortförklaringar som svar på frågan ”hur kunde det bli såhär?” efter valet i höst. Jag hoppas att alla vill anta utmaningen att prata om vad demokrati betyder och hur viktigt det är att använda sin rösträtt. Kom ihåg att just du har ett val!

2 thoughts on “Val

  1. Till skillnad från flera andra länder lever vi i en demokrati. Något vi allt för ofta glömmer bort. Klaga inte… gör ett val. ”Make a stand!”

Kommentera

