Blandad kompott!

Har idag svårt att bestämma mig för vad jag ska blogga om. I morse var jag helt inne på att det skulle handla om böcker och jag hade en idé om att försöka plocka ut 5 favoriter, men det var ingen lätt uppgift och jag kunde inte välja av alla böcker som poppade upp i huvudet. Har även funderat över vad som kännetecknar en klassiker, när blir en bok en klassiker och är en klassiker en klassiker även i andra länder. Har inte hunnit googla detta så jag har inga svar och kanske finns det inga bra svar heller. Någon som är mer kunnig än jag på detta område?

Sen svängde mina tankar kring bloggandet efter att jag träffat en väninna i eftermiddag och pratat resor. Hon är vida berest och det är alltid spännande att höra om hennes senaste resmål. Blir så himla sugen på att resa när jag hör henne berätta. Har några resmål som jag bara ska ha besöka. Här kan jag faktiskt göra en topp fem lista!
1. Peru – måste besöka Machu Picchu innan den försvinner
2. Nya Zeeland – vill se kullarna där Hoberna bor!
3. Paris – drömmer om att få vandra hand i hand där!
4. Island – vill uppleva denna magiska ö med islandshästar och varma källor!
5. Kinesiska muren – tänk att få gå på denna historiska byggnad som syns från månen!

Avslutningsvis så har jag stöttat min dotter med hennes pianoläxa i kväll. Förra lektionen fick JAG lära mig hur många pulsslag de olika noterna är värda. Så tillsammans har vi idag ”komponerat” i hop en slinga i fyrtakt som hon sen har spelat. Hon tycker det är onödigt att öva och det är tråkigt. Jag försöker peppa henne till att öva och sa att de flesta människor måste öva på saker för att bli bra och när man kan så är det också roligare. Hon ställde frågan till mig vad övar du på då mamma? Jag svarade att jag övar på att skriva, på att bli snabbare och orka springa längre i skogen, på samtalstekniken motiverande samtal på jobbet och inte minst att lära mig notorna så att jag kan hjälpa henne. Hon tänkte en stund och sa: Jag har övat mer än du på pianot för jag är bättre än du, så nu gör vi något annat. Det var svar på tal!

Blandad kompott blev det ikväll! Jag behövde visst inte bestämma mig för allt fick plats!

Kommentera

