Beröm

Det är roligt att få beröm om man känner att det är ärligt menat. Förvånansvärt ofta får jag höra i mitt jobb att jag har gjort något bra. Det är jag inte bortskämd med från mina tidigare anställningar. Det känns skönt att höra att någon tycker att jag är klok och att personen fått hjälp att hitta vidare på sin väg, det gör mig glad och faktiskt lite stolt.  Jag har dock det här med duktiga flickan syndromet kvar och tänker oftast när jag får beröm, att min insats har varit ok men kunde varit bättre. Har alltid brottats med detta, att det kan bli bättre. Fick i handledning för många år sedan frågan: Om jag kan bättre, borde jag göra det bättre? Först var det en konstig fråga för min del, med ett självklart ja till svar. Fick dock tid på mig att fundera och upptäckte att jag faktiskt inte alltid tycker att jag borde göra det bättre, även om jag kunnat. Gränsen mellan att göra något riktigt bra och att överarbeta är hårfin. Överarbetet ger oftast inget värde för någon annan än möjligtvis mig själv och oftast inte ens det. Så frågan är berättigad. Så jag jobbar på att göra tillräckligt bra, ta emot beröm och inte analysera det utan bara glädjas åt det.  Ett enkelt tack när man får det räcker långt.

Tänker på alla de människor som sliter både privat och i jobbet och som aldrig får beröm. Jag ska bli bättre på att ge beröm. Hänger du på??

One thought on “Beröm

  1. Ja tänk så svårt det skall vara ibland att få fram två ynka ord… ”Bra gjort” .. Mer behövs inte för att en annan människa skall sträcka på sig lite extra. Den sämsta formen av beröm är ”andrahandsberöm” … dvs personen som tycker du gjort något bra berättar det för någon annan istället för att göra det direkt till dig. Jag har aldrig fattat detta. Är det månne för att personen som gjort något bra inte skall ”tro att han/hon är något”. Så fel så fel.

Kommentera

