Integrera och inkludera

Jag har i olika situationer den senaste veckan funderat över människors värde. Det är en het fråga på många sätt och den rör så många olika nivåer. Jag träffar ofta människor som lever ett helt annat liv än jag, som agerar på en annan scen och som inte är en aktiv del av vårt samhället.

Vi har länge pratat om att människor måste integreras i vårt samhälle. Om målet är integrering så har vi kommit en bit på väg, men jag tycker att man skjuter på fel mål. Jag tycker att man borde sikta på att inkludera alla i vårt samhälle. Att vara inkluderad i ett samhälle är att finnas i ett sammanhang och ha en funktion. Har man inkludera som ett mål för vårt samhälle så måste man ju titta på alla som faktiskt är exkluderade ur vårt samhälle idag. Tror att många nu tänker att detta bara gäller människor med utländsk bakgrund men det finns så många fler grupper tex äldre, funktionshindrade, sjukdoms drabbade och människor med annorlunda beteende. Man kan vara exkluderad på många sätt till exempel genom att inte klara av språket, förstå tekniken, utbildning, inte komma in på arbetsmarknaden och fattigdom.

Stöter ibland på politiker i mitt jobb och är jag på ”rätt” humör ställer jag frågan hur han eller hon har tänkt lösa problemet med att allt fler blir exkluderade ur vårt samhälle. Än har jag inte fått något tillfredsställande svar. Är det bara jag som funderar över denna typ av frågor???

 

Kommentera

