Alltid någon annan…

Har i kväll gått på en av Helsingborgs större gator. Så satt där en man på gatan som tiggde pengar till en kopp kaffe. Många vände bort blicken och låtsades att han inte fanns. Tyvärr var jag inte så säker på att det var kaffe han vill ha pengarna till, men jag stannade och frågade honom om han ville ha en kopp kaffe. Han tittade upp och sa buttert: Ja, det vill jag faktiskt. Jag sa: Kom med så köper jag en kopp till dig. Vi gick in till ett café och han fick en kopp svart kaffe med socker och en kanelbulle. Jag såg blicken som personalen gav mig, men det struntar jag i och det säger mer om den personen än tusen ord. Mannen blev glad i alla fall och sa ett enkelt tack.
Just i dag valde jag att se och bry mig. Det handlar om ett val. Jag gör inte detta val varje gång, inte ens varannan, men jag gör det ibland. Jag lämnar aldrig pengar till dem som tigger, men däremot så kan jag fråga om de vill ha en kopp kaffe eller lite frukt. Jag önskar att fler kunde göra detta och att man inte bara tänker att någon annan hjälper nog till eller ännu värre de får skylla sig själv. Så min vädjan är, var ”någon annan” då och då!
En stilla undran så här i kvällningen. När blev vi så rädda att lägga oss i, att vi inte ens kan se människor som har det svårt?

2 thoughts on “Alltid någon annan…

  1. Otroligt starkt gjort Marie! Visst borde sånt vara självklart men det vet vi ju alla att så inte är fallet.. tyvärr. Att någon stannar upp och tar sig tid på detta sätt kan jag inte minnas att jag hört om på väldigt länge.
    Läste en artikel häromdagen där en busschaufför stannade bussen när han såg en flicka på nio år stå och gråta en bit från vögen. Han tog sig tid och lät bussen stå i fem minuter medan han tog reda på vad som var fatt med den lilla flickan. Medmänsklighet i dess bästa form. Precis som din handling.

  2. Åh vad fint gjort Marie!
    Jag önskar att det där var en självklarhet både för mig och andra. Jag blir både inspirerad och imponerad!

Kommentera

