Glöm inte att utnyttja din demokratiska plikt och rättighet – att rösta i morgon!

Jag tycker det är svårt att veta vilket parti man ska rösta på till EU-parlamentet. Vi har 20 personer som representerar Sverige. Dessa 20 folkvalda kommer sedan att ingå i en partigrupp. Partigruppen samlar folkvalda med ungefär samma politiska åsikter. Jag vet ungefär var jag står politiskt i Sverige, även om det är svårt att hitta ett parti som hela jag kan stå för. Däremot så blir jag mer osäker när det gäller valet till EU-parlamentet. Försökt läsa mig till vilka partigrupper som står för vad men det är inte helt enkelt att få ut denna information. Jag tycker det är viktigt att man står för demokrati och öppenhet, mänskliga rättigheter för alla, att man hjälper de människor som behöver stöd och hjälp på olika sätt och att det finns ett aktivt motstånd mot främlingsfientlighet. Har förstått att partier med främlingsfientliga åsikter växer i hela Europa och att dessa vill finnas med i EU-parlamentet, vilket i sig är ganska konstigt tycker jag. EU har 400 miljoner invånare med ett brett spektra av språk, kultur och religion.  Var drar man gränsen för vilka som är främlingar då?

Kommentera

