Lön

Fick uppdraget av en vän att skriva om lön, så nu gör jag det. Jag är ingen bra förhandlare av lön även om jag har blivit bättre. Har lärt mig att stå upp för mig själv och säga vad jag tycker är bra på, men har fortfarande lite svårt för att motivera varför just jag ska ha den där löneförhöjningen av potten.

Men lönesättning är ett svårt kapitel i ett land med en stark jantelag. Ska alla som utför samma arbetsuppgifter ha samma lön? Jag tycker att det ska finnas ett spann som styrs av erfarenhet, skicklighet och engagemang, för att skapa en morot att utvecklas. Såklart är andra saker också viktiga men uppskattningen i lönekuvertet är viktig, i alla fall för mig. Däremot oskäliga löneskillnader som beror mer på vilket kön man har eller varifrån man kommer (ort, familj, land) är inte acceptabelt och det ska man strida för. Ibland funderar jag kring vem som har bestämt vilka jobb som är viktigare än andra. Är en busschaufför viktigare än en sopåkare, eller är en läkare viktigare än en sjuksköterska? Det går inte att jämföra så för alla är vi viktiga och har viktiga roller att fylla, men vad ska då avgöra lönesättningen? Ansvar, kompetens, längd på studier, kön?? Inga svar men många frågetecken. 

Hm några tankar om lön blev det i kväll! Några kommentarer??

Kommentera

